Monday 2 December 2013

DIDCHUKNOW10 [November '13] - Tenaga Yang Boleh Diperbaharui

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t.

Dear fellow readers, welcome to DiDiY's DIDCHUKNOW10!!
DIDCHUKNOW10 adalah entri istimewa Abam Didiy. Setiap bulan abam akan kupas satu tajuk dan share kat korang semua apa yang abam paham or pelajari. Untuk entri Nov '13 nieh, abam akan kupas mengenai 10 Sumber Tenaga Yang Boleh Diperbaharui atau Renewable Energy. Semoga bermanfaat, InsyaALLAH~

................................................................................................

Selain makanan dan minuman, tenaga elektrik juga merupakan keperluan asas manusia. Tanpanya segala barangan elektronik dan mesin tidak berfungsi, manusia bergelap di malam hari, bateri smartfon pulak punyalah payah nak charge...segalanya manual. Oleh kerana keperluan yang mendesak ini, manusia berusaha dengan pelbagai cara untuk memastikan kelangsungan tenaga elektrik.



Tahukah anda? Lebih 2/3 atau 67% daripada sumber tenaga elektrik negara terhasil daripada pembakaran gas asli? Disebabkan sumber gas asli semakin hari semakin merosot, maka manusia mencuba dengan pelbagai usaha untuk menghasilkan tenaga melalui cara  yang lebih mampan (sustainable) dan bersih.

................................................................................................


1. Thermal Energy (Solar)
Matahari adalah sumber tenaga yang utama bagi manusia. Matahari membekalkan pelbagai keperluan antaranya tenaga haba. Tenaga haba ini terhasil daripada fusion reaction antara gas Helium dan Hidrogen. Menurut kajian, pada setiap 15 minit, matahari mampu membekalkan tenaga yang mencukupi bagi manusia di Bumi selama setahun!!
Parabolic Dish Solar Collectors
Tenaga haba ini kebiasaannya dikumpul dengan menggunakan Solar Collectors. Tenaga yang terkumpul kemudiannya digunakan untuk menghasilkan wap air (steam) lalu disalurkan ke turbin wap air untuk menghasilkan tenaga elektrik.

Untuk Entri DIDCHUKNOW10 - Matahari....sila click SINI


2. Photovoltaic (Solar)
Solar Panels
Selain tenaga haba, cahaya matahari juga mengandungi photons. Salah satu cara untuk memaksimakan penggunaan photons adalah dengan menggunakan solar panels. Kebanyakan solar panels diperbuat daripada semiconductor seperti silicon, dan mengandungi banyak elektron. Photons akan menerjah masuk ke dalam silicon tersebut lalu mengetuk (knock) elektron keluar daripadanya. Elektron yang bergerak bebas inilah yang menghasilkan tenaga elektrik.


3. Hydro Energy
Three Gorges Dam, China
Sebelum kemunculan gas asli, Malaysia pada awalnya menjana elektrik dengan menggunakan tenaga hidro. Tenaga hidro ini adalah tenaga yang ada pada air yang bergerak deras pada kelajuan tertentu, eg. sungai, air terjun, parit. Tenaga elektrik pula dijana dengan menggunakan water turbine yang disusun di bawah empangan. Empangan Bakun, Sarawak adalah empangan terbesar di Malaysia manakala Empangan Three Gorges, China pula adalah empangan terbesar di dunia. 

Untuk Entri DIDCHUKNOW10 - Air....sila click SINI



4. Wind Energy
Horizontal Axis Wind Turbine
Antara sumber tenaga lain yang boleh diperbaharui adalah tenaga daripada angin. Angin tidak perlu sekuat ribut taufan atau puting beliung, kehadirannya sahaja sudah memadai. Teknologi ini kurang dipraktikkan di Malaysia memandangkan kita lebih selesa berladang sawit...hehe. Wind Turbine terbahagi kepada dua jenis - Horizontal Axis Wind Turbine (HAWT) dan Vertical Axis Wind Turbine (VAWT). HAWT digunakan di kawasan yang mempunyai angin yang kuat, manakala VAWT mampu berpusing dengan hanya angin sepoi-sepoi bahasa.


5. Biomass Energy
Tenaga yang boleh didapati pada haiwan dan tumbuhan serba microorganisme hidup adalah antara kategori tenaga biomass. Hidupan-hidupan ini mengandungi kandungan CHO (Carbon-Hydrogen-Oxygen) yang bisa menjadi ejen pembakaran. Bagi memudahkan penggunaan tenaga biomass ini, pembentukan bahan api secara briquettes diperkenalkan.

Untuk Entri DIDCHUKNOW10 - Sumber Tenaga Biomass, sila click SINI.



6. Wave Energy (Ocean)
Wave energy extraction method
Pergerakan ombak yang turun naik juga mampu untuk menjana tenaga elektrik. Pelampung digunakan untuk mengikut pergerakan permukaan air laut atau ombak. Manakala Wave Energy Converter (WEC) pula akan mengeksploitasi pergerakan ombak untuk menjana tenaga elektrik. Walaubagaimanapun, konsep ini masih lagi tidak digunakan secara meluas di dunia.



7. Tidal Energy (Ocean)
Air pasang surut juga boleh dieksploitasi untuk penjanaan tenaga elektrik. Fenomena yang berlaku kesan tarikan graviti bulan ini membentuk arus yang deras di dalam laut, sekaligus membolehkan turbin berpusing. Seperti tenaga ombak, teknologi ini masih tidak diaplikasi secara meluas di dunia, tetapi berpotensi untuk penjanaan elektrik akan datang. Sistem ini memerlukan bajet yang sangat tinggi manakala lokasi arus laut yang deras sukar untuk dijumpai.



8. Thermal Energy (Ocean)
OTEC facilities in Hawaii
Lautan dikategorikan sebagai solar collectors terbesar kerana lebih 2/3 permukaan bumi dipenuhi dengan lautan. Ocean Thermal Energy Converter (OTEC) mampu mengolah perbezaan suhu lautan kepada tenaga elektrik. Kebiasaannya suhu permukaan laut lebih panas daripada dasar. OTEC ialah kitaran Rankine (Rankine Cycle) yang menggunakan turbin tekanan rendah.



9. Geothermal Energy
Kolam air panas berdekatan loji geothermal
Tenaga geothermal lebih sinonim dengan lokasi gunung berapi. Lava yang menggelegak di dalam perut bumi memanaskan air di atas permukaan bumi sekaligus menghasilkan wap air. Terdapat tiga jenis loji kuasa geothermal - Dry Steam Power Plant, Flash Steam Power Plant dan Binary Cycle Power Plant. Teknologi ini diaplikasi secara meluas di Amerika Syarikat, mereka menghasilkan lebih 3086 MW pada tahun 2010. Walaubagaimanapun, wap air ini juga mempunyai gas seperti hydrogen sulphide, methane dan ammonia yang boleh menyebabkan pemanasan global.



10. Fuel Cells
Methanol-Fuel Cell
Fuel cell adalah alat untuk menukar tenaga kimia kepada tenaga elektrik melalui tindak balas kimia dengan oksigen atau ajen pengoksidaan yang lain. Gas Hidrogen adalah bahan api yang paling kerap dihasilkan dengan menggunakan alat ini. Sumber kepada penghasilan gas hidrogen pula adalah air, melalui proses elektrolisis. Disebabkan air tidak akan habis, maka fuel cells dikategorikan sebagai tenaga yang boleh diperbaharui. Fuel cell berbeza dengan bateri kerana ianya boleh menghasilkan tenaga elektrik secara berterusan selagi sumber bahan api dan oksigen/udara dibekalkan.


................................................................................................


REFERENCES
1. Lecture note Alternative Energy
2. DIDCHUKNOW10 [Jun '13] - Matahari
3. DIDCHUKNOW10 [Mac '13] - Sumber Tenaga Biomass
4. Wiki2 Solar Panels
5. Wiki2 Wave Power 
6. Wiki2 Tidal Power
7. Wiki2 Geothermal Electricity
8. Wiki2 Fuel Cells

................................................................................................


Tenaga yang boleh diperbaharui ini masih di peringkat awal di Malaysia. Yelah, kita kan kaya dengan sumber petroleum. Kebergantungan kita terhadap sumber petroleum seakan merencatkan usaha murni ini.

Akhir kata...  "Selamat menghadapi tarif elektrik yang baru."


Alhamdulillah, entri DIDCHUKNOW10 kali ni berjaya jugak diupdate...
Yang baik itu daripada ALLAH, Yang buruk pula khilaf abam sendiri...
Wallahua'lam...
Anda suka akan entri DIDCHUKNOW10 kali ini??
Ce Like Sikit~~

No comments:

Post a Comment