Sunday 20 April 2014

Permohonan Kad CIDB

Bismillahirrahmanirrahim...
Assalamualaikum w.b.t...

Pekabo engkome sekalian? Harapnya sihat belaka le yob!! Engkome jangan risau, masa abam update entry ni, abam cuma bersin dua tiga kali je. Tanda-tanda awal nak ceceme le tew. Tapi takpe...abam masih bersemangat untuk memberikan informasi yang pastinya bermanfaat untuk engkome sekalian.

Entry kali ini lebih menjurus kepada cara memohon kad CIDB atau nama panjangnya Construction Industry Development Board. Kad yang lebih manja dengan panggilan Kad Hijau (Green Card) ini adalah 'tiket' untuk memasuki kawasan pembinaan atau site. Memandangkan kerjaya abam lebih cenderung ke arah 'lepak dekat site', kad hijau ini adalah menjadi satu kewajipan untuk abam peroleh.
..............................................................................................


Seperkara yang abam nak highlight sangat-sangat dalam entry ini adalah permohonan kad CIDB sekarang adalah SECARA ONLINE. Bukannya isi borang pakai kertas dan pen ala kuno camtu lagi. Sekarang ni zaman moden dan serba canggih. Jadi abam menyeru kepada semua yang ingin membuat permohan kad hijau, sebelum memulakan langkah anda, sila isi butiran peribadi anda di SINI.

Setelah membuat pendaftaran online, pemohon haruslah memilih lokasi kursus yang dirasakan sesuai. Memandangkan abam sudah punya kad OGSP (Oil and Gas Safety Passport), maka abam tidak perlu lagi mengikuti kursus ini. Daftar, bayar dan tunggu kad siap. Selain kad OGSP, abam tak pasti kad apa lagi yang leh skip kursus CIDB...lol.

Selepas settle semua urusan online (maklumat peribadi & pemilihan lokasi kursus), bolehlah berpusu-pusu ke lokasi CIDB berhampiran anda untuk urusan pembayaran. Jumlah bayaran yang dikenakan ke atas pendaftaran pertama adalah RM50.

Pas dah bayar sume, engkome kene tunggu selama 10 hari bekerja atau 2 minggu sebelum kad hijau engkome siap. Kad ini bertahan atau valid selama 3 tahun kot (nanti abam konpem balik). Pas expired engkome kene renew, RM50 tuk 2 tahun, RM100 tuk 5 tahun.
..............................................................................................


Sekali lagi, pokok pangkal entry ini adalah untuk memberitahu engkome sekalian bahawasanya permohonan kad CIDB atau kad hijau adalah secara online. Sila click SINI.

Segala Yang Baik Itu Daripada ALLAH...
Manakala Yang Buruk Pula Khilaf Abam Sendiri...

SEKIRANYA ENTRY INI MEMBANTU ANDA, CLICK "LIKE"

6 comments:

  1. Tumpang lalu iye...
    sape2 yang nk buat cidb xde masa,xde point,xreti....
    sudi2 la jenguk ke http://mycidbcentre.blogspot.com/
    mudah,cepat dan berpatutan.mkasih

    ReplyDelete
  2. kalau dh buad niosh ogsp tak payah buad cidb ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..cuma sekarang saya nak tahu macam mana nak daftar cidb kalau dah ada ogsp..pening dekat select course tu pula

      Delete
    2. mohon juga... bbagaimana caranya

      Delete