Wednesday 10 October 2012

15 sebab nape study kat U lebih baik daripada internship

Bismillah...
Assalamualaikum w.b.t.

Untuk entry kali ni, aku nak kongsikan sikit pasai "15 sebab nape study kat U lebih baik daripada berlatihan industri".
Hik3~~
.............................................................................................



1. Kelas bukannye start kul8 pagi setiap hari
Secara azalinya, bangun awal ni bukanlah tabiat yang normal bagi seorang pelajar universiti...tambah2 aku ni haaa. Kalu korg pasan, hari yang kelas start lambat adalah hari yang seringkali didambakan para pelajar. Bile susun jadual, bukan main lagi nk lewat sikit la, one day off la...hik3.
Student's reaction

2. Kelas tak abis kul5 petang setiap hari
Omangai!!~~ Ponat dowh hari2 camni. Dah la tak produktif. Teringat jaman sekolah. Salunye balik kul5 ni sebab ade kelas tambahan je, xpun ade aktiviti kokurikulum...hehehe. Kelas2 petang ni salu orang skip je tau. Universiti FTW!!~~

3. At least, ade gap in between classes
Yang ni mmg gua terasa sangat2 akan kehilangannye. Gap in between classes!! Time ni la nak sarap ke, on9 ke, bayar saman ke, jumpe awek jap ke kaaaannn~~~
Kalu internship, kene buat gap sendiri. Tapi rase cam curi tulang la plak...uhuk3

4. Xde orang assume ko tahu semua bende
"Haih, kate belajar kat UTP. Takkan mechanical seal pun xtau kot??"
Sebagai seorang pelajar universiti, they always give you high expectation. Seolah-olah, ko top scorer kat U. And even worst, they expect you to know almost everything. The walking encyclopaedia. Well, at least the basic...

5. Ko dah ade jadual tetap setiap hari
Bile dah ade fix schedule ni, hidup ko akan lebih sistematik dan organize. Mungkin ade sesetengah dari kite yang sukekan flexibility dalam menguruskan masa. Aku plak, lebih selesa dengan rutin harian.
Time intern kadang2 ko buat banyak bende dalam satu hari. Satu page logbook pun xckup ko goreng. Kadang2 ko xuat pape pun. Duduk, on9, makan, men game....abis satu hari~~haih

6. Bila ko tanya lecturer, diowg cube gak jawab :)
Sebagai student uni, kita dilatih untuk bertanya bila xtau atau xpaham kan?? Dilatih bhai!! Siap lecturer kritik lagi kalau ko xtanya.
Kalu time intern, ko xleh tanya banyak sangat. Bukan semua orang suke jawab soklan ko. Kebanyakan engineer lebih selesa bersikap 'cool' je. Sekali ko tanya, diowg bagi 100 pdf!! Hamik ko...tanya la lagi!!~~

7. Takde istilah curik tulang
Masa keje...ko kene keje. Kalau boleh, g site tiap2 hari. Jangan duk mengular kat facebook...uhuk3. For the record, aku leh simpulkan di sini yang aku curi tulang tiap-tiap hari...haiyoyo, very bad record la dey.

8. Nak buat bising time makan pun xde orang peduli
Ni agak kelakar sebenarnya. Baru ni, trainee kene sound sebab bising time makan. Ala, sembang ade kalanya menghiburkan...tawa berdekah-dekah bile ade lawak spontan.
Lain sangat kalau nak compare dengan kafe UTP, hiruk pikuk bak hang!!

9. Datang lambat tak perlu bayar saman
Kat uni, asal datang pun dah ckup baik. Malah, 10% kelas dibenarkan ponteng lagi.
Aku kat sini, boleh kate hari2 rushing. Almaklum la...pagi2 ni gua malas sikit nak bangun. Tekan snooze 5-6 kali...hahaha. Kalau lambat barang seminit, lebur RM5 bhai. Sepanjang 4 bulan intern ni gua dah lambat 3-4 hari. Tapi, tuk bulan oktober ni saje...dah 3 hari gua lambat and still counting!! Mampuih~~


10. Ko nak makan pukul bape pun xkisah
Ni aduan susulan selepas hal bising kat kafe...hehehe. Aku personally agak tak selesa dengan aduan sebegini.
PETRONAS mengamalkan system flexi hours (7-9am). Ko datang awal, ko leh balik awal. Camtu la jugak sebaliknye. Cam kitorang ni WAJIB datang kul8. Xde flexi2 hours nieh...kasi seragam tuk semua trainee. Senang nk kutip duit datang lambat hujung bulan karang...hehehe.
So, basically kitorang pakai lebih kurang 20minit kat kafe tuk sarap. Paling lambat 8.20am kitorang dah ade kat office. Yang ni pun korang nk kecoh masuk keje lambat?? Haktuih~~

11. Ko xperlu nak usung kat matrik ko sepanjang masa
Kat UTP, kad matrix digunakan tuk pinjam buku kat library, to face final paper, bayar saman tertunggak sebelum final paper dan tuk refer alamat UTP kat belakang kad bile nak pos surat permohonan internship je.
Bile dah keje nieh, penggunaan kad matrix ini dianjak ke tahap yang lebih serius. Antaranya punch or swipe card....cek attendance bhai!!~~
kalu xbawak....boleh la rangka2 nak amik MC...hik3~~
 
12. Xperlu pakai smart2 nak g keje
Smart attire menjadi satu kemestian bile intern nieh. Baju kemeja bersulam tali di leher, diapit seluar slack hitam. Segak lagi bergaya. Pakaian camni korg sendiri tau la kan, kene gosok sokmo tuk mengekalkan gaya, mutu dan keunggulan pakai tersebut. Aku kat Ethylene, kene pakai jaket biru setiap hari. So, xde gosok2 baju...hehehe.
Hal ini amatlah jauh berbeza dengan alam universiti. Kat u, ko pakai t-shirt round neck, seluar taekwondo, selipar jepun pun leh g kelas tau (kalu pakgad xdapat kesan la...hehehe).

13. Plagiarism is your game
Plagiarism atau plagiat ni is kind of engineering student's habit actually. Sape xsuke jalan mudah kan?? Muehehe... Hal tiru meniru nieh lebih menjurus kepada weekly assignments dan lab report je la mostly. Plus, meniru kat uni ni lebih bersifat peribadi. Ko tiru...ko tanggung.
Unlike bile ko intern, hampir setiap trainee diberi task yang berbeza. So, payah sikit nak 'kongsi' report dan sebagainya (kecuali final report...hehehe). Bile diberi task yang berat2, dikuatiri tersalah fakta dan seterusnya memberi impak negatif kepada company ko....mampuih~~

14. Xde orang nk supervised ko tiap2 hari
Aku lebih selesa menggunakan istilah 'mata-mata' dalam hal ni. You're being followed!! Tambah2 ade label "TRAINEE" kat belakang baju. Bukan hanya diperhatikan oleh supervisor, bahkan kakitangan yang lain. Kalau nak bagi keje, gua xksah sgt. Tapi kalau nak cari salah gua...gua ade rasa sikit kurang senang.
Kalu imbas kembali hidup kat UTP, nobody cares dude!! You are on your own... 

15. "Class cancelled"
Dua perkataan yang bisa mengubah mood seorang pelajar dalam sekelip mata...
Istilah ni mne ade time intern...
Hik3~~
.............................................................................................


Secara jujurnya aku rasa kurang senang dengan entri kali ni. Dah 4 bulan aku intern. Aku rasa dah semakin selesa dengan hidup aku kat sini. So far xde la teruk mana seperti yang cuba aku gambarkan...huhuhu



Anda suke akan entri ni??
Ade pandangan atau cadangan lain??
Sila utarakan di ruangan komen...terima kasih :)

No comments:

Post a Comment