Friday 7 September 2012

Pertemuan Pertama (Part 3)

31 Ogos 2012...11.20 pagi
"Assalamualaikum..."
"Waalaikumsalam..."

Salam disambut dengan tendangan bertubi-tubi di dada. Dup dap...dup dap. Aku yang tidak keruan sedari tadi pantas menghulur tangan bersalaman. Roman wajah dimaniskan dengan senyuman. Berdehem sekali dua...ayahnya mula mengatur bicara.

"Kamu ni dari mana?"
"Dari Ganu, Pakcik."

Perasaan gugup cuba dicampak jauh-jauh. Ini peluang pertama dan aku takkan sia-siakan. Berdepan secara one-on-one dengan ayahnnya bisa menimbulkan pelbagai kemungkinan. Datang si emak sambil membawa beberapa jug Ribena.

"Jemput la makan kuih raya ni, sape ke namanya?"
"Syahir, makcik".

"Haaaa, jemput makan sahir. Nah air. Jangan malu-malu"

Sahir?? Sahir pun sahir la. Perhatian dihalakan pula ke arah longgokan kuih raya yang pada hemat aku mustahil untuk dihabiskan dalam seminggu dua akan datang.

"Banyaknya kuih raya, makcik. Homemade ke??"
"Ade mak lang buat, orang bagi, jiran bagi, beli pun ade. Jemput-jemput".
...............................................................................................


Dengan santun, ku capai balang biskut coklat. Sekadar menghormati pelawaan tuan rumah. Air Ribena pula diteguk selahapnya. Cuba menghilangkan dahaga yang sedari tadi mencengkam diri menagih simpati. Ayahnya pula masih duduk di hadapan pintu. Melihat keletah aku barangkali.

"Ko merokok??"
"Tak, pakcik".

Pehhhhh, soklan no2 leh tahan. Sib bek xhisap rokok. Muahaha....
2 soklan pertama dari ayahnya berjaya dijawab dengan tegas dan jelas. Confident level sedikit meningkat.

"Bagus-bagus".

Si ayah mencapai sepuntung rokok lantas merokok di muka pintu.

"Manis la Ribena ni. Gi amik air sejuk kat dapur", ngomel si emak.

Si dia datang bersama sebotol air sejuk 1.5L. Lalu dituangnya perlahan-lahan ke dalam jug Ribena.

"Tuangkan sikit dalam ni", minta si ayah.

Air sejuk bercampur buah kurma. Air khas buat si ayah. Kurma Marhaban rumah sebelah. Aku yang diam dari tadi meneguk Ribena sekali lagi.
...............................................................................................


"Puas dah minum manis-manis masa Marhaban tadi. Ko tidur mana malam ni??"
"Oh, hehehe. Saya tidur kat hotel bajet sebelah Khalifah tu, pakcik. Bajet xbajet la. Seratus gak satu malam".

"Mahal tuh".

Benar. Dari Ganu ke KL pun baru RM33. Tidur satu malam dekat itu hotel bajet juga sudah kena itu RM100. Tiga kali ganda bak hang!! Aku dah leh buat satu lagi trip pergi balik nak jumpe mentua...OPS!!

"Ko tidur sini je la malam ni".
"Uish, segan saya, pakcik".

"Tapi tidur sana mahal. Tidur sini dah jimat banyak".

Segan tuh satu hal. Lebih merisaukan, soklan bertubi-tubi yang bakal diajukan sepanjang keberadaan aku di rumah ini. Ya, memang fokus utama mahu ketemu sama kedua orang tuanya. Sampai lewat petang sudah cukup lama. Beranjak ke malam, tidur pula di rumahnya. Fuh, otakku kebejatan.

"Pakcik nak tidor dulu. Sunat tidor sebelum Jumaat. Ko tidor je la kat situ. Port pakcik tidor tuh. Nah, amik ni buat bantal".

Dicampaknya bantal sofa kepada aku. Si ayah pancing baik punya. Nak kasi feel tidor rumah dulu bak hang!!

"Xpe la pakcik, saya gi mandi dulu".
"Nanti pas Jumaat, pakai kete pakcik gi amik barang sume kat hotel tu. Bawak sini. Gi la dengan abangnye nanti".

...............................................................................................


Ikuti sambungannya...(Part 4)

No comments:

Post a Comment