Thursday 17 January 2013

Major for final year??

Bismillah...
Assalamualaikum w.b.t.

Dah nak dekat sebulan aku memanaskan PS2 console kat rumah. Men GoW2 sampai khatam (Spartan till Titan)... Alhamdulillah, dapat jugak kesempatan yang sangat rare ini. Kredit to Shinobier tuk walkthrough titan mode...hik3~~

Puas rasa di hati...berkobar-kobar semangat di dada...melangkah ke alam final year seakan tidak terasa payahnye. Meskipun hakikatnya sudah pasti 10kali ganda lebih mencabar berbanding internship...!! (amboih keterlampauan hyperbolanya...lol)

Yang aku xleh tahan tuh, lum start pape lagi dah rasa tercabar. Kene decide major elektif!! UTP bagi sebulan tuk proses pemilihan. Tapi, aku terpaksa amik last minit. Kumpul pressure setepu-tepunya. Al-maklum la, aku bukannya good decision maker. Salu harapkan hint2 yang jitu lagi meyakinkan~~

Tidak keterlaluan aku katakan, keputusan ini merupakan langkah pertama untuk mengotakan azam 2013. Terutamanya dalam menentukan hala tuju dua semester terakhir nieh. Grad tahun ni atau tahun depan?? Stressful or joyful life?? Sumenye saling berkait. Jadi, segala bentuk keputusan adalah sangat crucial. Berat nanang boh!!

Basically, ade 5 major elektif yang ditawarkan tuk dak final year Meche khususnya - Automotive, Energy, Manufacturing, Material and Petroluem. Setiap major course pulak terdapat 3 core subject di bawahnya. Tapi, dgr cite leh men pilih-pilih subjek...xmain dah major2.

Kalu kite kaji balik isu ni dalam-dalam. Based on my own experience la. Alam pekerjaan sangat memerlukan seseorang yang kaya dengan segenap ilmu pengetahuan...xkire la ilmu ape sekalipun. Hatta, ilmu fotostat dan binding. Dalam erti kata lain, biar tau sikit2, belajar sikit2....dari belajar sedalam-dalamnya lalu terjerumus ke kancah 'narrow minded'...hik3~~
Secara ringkasnya, hal pemilihan major ni bukan la sesuatu yang perlu dirunsingkan. Apa yang perlu diberi perhatian khusus sekarang adalah isu minat. Dah lebih 3 tahun amik degree. Menempuh susah payah berpraktikal di negeri orang. Jadi isu minat ni serba sedikit terdetik di hati. Yang menjadi masalahnye, terdetik saja tidak ckup.


Terdapat beberapa aspek yang perlu dititik beratkan, antaranya:
1. Scope of study...
2. Lecturer style of teaching dan level of awesomeness...
3. Jadual yang tak xclash dan menarik...
4. Jumlah rakan2 yang punya minat yang sama dengan kita...
 


Alhamdulillah, berkat kesabaran dan usaha yang tidak seberapa...hint2 jitu itu semakin jelas kelihatan. Actually, aku just ikot kata hati....sixth sense la konon. Major in Energy. Hope to be more energetic towards the end of this fruitful journey. Its tough...sure it is. But the game must go on. Wish me luck, guys :)
................................................................................

Neway, tajuk FYP aku...."Conveyor Design for Biomass Feeding System". Mula-mula, agak memilih. Tapi, serabut sangat dah fikiran aku nieh. So, aku lenjan je la mane aku rase ade secebis interest.


Anda suke akan entry ini??
Ce like sikit :)

No comments:

Post a Comment